Det är inte sant...

...Tänkte jag när klockan ringde i morses, halv fem. Phuuuu, upp för att lämna min varma säng. Satte på kaffe, sminkade mig och tog på mig lite kläder, i största... möjliga.... tystnad..!
Klockan 05.10 så stog jag och väntade på bussen, mörkt och kallt, högsta volym i lurarna, kaffetermosen i handen och ett par trötta ögon. Men när man väl är där på jobbet klockan 05.50 så går det bra. Bilarna börjar rulla på sakta men säkert utanför fönstret, man ser människor börja gå till sina jobb. Så då står man där inne i värmen och tänker, det är inte bara jag som är vaken även fast det känns så.
Men en storstad är alltid en storstad, folk i rörelse alla timmar på dygnet!

Det positiva med att börja tidigt är att man får sluta tidigt och att arbetsdagen går fort. Klockan 14.30 stämplade jag ut :)
Aaaahhh, äntligen!
Kom på att jag gillar verkligen att åka tunnelbana, man kan säga att jag är en liten drömmare. Gillar att sitta och kolla på folk, det finns så mycket olika människor här i världen. Med musik i mina öron så blir det som en musikvideo.
Folk går på, försöker få en plats, och dom som inte får en plats tittar sig runt och suckar lite och tänker "fan". Folk trängs och ska komma in i tåget till varje pris, packade som sillar står man där och önskar att det ska gå lite fortare.
Brukar föreställa mig hur deras liv ser ut, ser det ut som mitt? Undrar om dom har barn? Dom kanske är ensamma, inte har någon alls att komma hem till. Kanske inte har några vänner, ingen, ingen som bryr sig..
Tänk vad hemskt att inte komma hem till någon, eller inte ens prata med någon, bara dom på jobbet...
Man ser på dom som jobbar mycket, dom som har jobbat länge, dom som snart ska sluta jobba och njuta av sin pension.
Det bästa som finns är när det kliver på ett par som är i 70-80 års ålder, dom håller hand, försöker sätta sig ner lite försiktigt innan tunnelbanan rullar igen. Sitter och kollar lite skeptiskt på dagens ungdomar, tittar på varandra och disskuterar olika saker. Och man ser..... man ser att dom fortfarande har glöden kvar, lika kära som dom kanske var när dom träffades för 50 år sedan. Det är verkligen underbart att se!

Jag har flera gamla par som kommer in på mitt fik. Det ena paret så är det mannen som leder sin dam, hon ser nästan ingenting och han förklarar vad som finns att äta. Kärlek.
Det andra paret som är mitt favorit par, önskar att jag fick sätta mig ner hos dom någongång och låta dom berätta hur dom träffades och hela deras historia. Jag blir verkligen fascinerad av sånt! Tycker det är skönt när man får höra historier. Dom är hur söta som helst. Mannen är alltid skojfrisk och kvinnan håller sig lite i bakgrunden och skrattar lite åt sin mans skämt. Och så frågar man " Jaha, vad ska det vara idag då?" Så svarar alltid damen, idag vill jag bli en liten prinsessa (alltså en prinsess bakelse) och mannen tar tag i hennes hand och pussar det och säger, " du är alltid min lilla prinsessa" .. Oj nu blev jag jätte rörd.. Inte ofta jag gråter eller blir rörd, men detta är så fint.

Tänk att bevara sin kärlek så. Fantastiskt!



Tillbaka till dagen som varit. :)

När jag kom hem så satt jag och pratade med KK (min sambo)lite, har inte sett henne sen i lördags tror jag. Så fick lite uppdateringar. Tog på mig mysbyxor, vantar och jacka. Stämde träff med PH utanför porten, och sen var vi ute och gick... Ända till gullmars, haha. Väl framme där så solade vi lite. Och sen tog vi bussen hem.

Har suttit och kollat på resor hela kvällen, vilket projekt vi har gett oss in på PH. Vi får boka en weekend till tallin istället ::) haha.... Ulas!

Nu sitter man här igen... i sängen, borde sova men kan inte. Lyssnar på musik, om och om igen.. Lite halv smöriga låtar sådär, exakt vad man behöver innan läggdags! Jobbigt att vara kvällsmänniska faktiskt. Men jag gillar det. Älskar lugnet och mörkret på kvällarna. Att bara få vara.. Lovely!

Vet ni vad?! Sov så gott. Snart är det helg, och alla får vila igen :) (nästan alla)

Puss !

Over and out/dsdikf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0