Det va då......

Idag började jag klockan halv åtta. Åkte in till jobbet vid halv sju för att äta frukost med Karro. Det var inte roligt att gå upp. Vill inte ha vinter, fryser ju ihjäl! Kanske måste köpa en vinterjacka iallfall, får bli i december.. Eller ja kanske i Januari.
Idag är det Gustav Adolfs dag, och då var det bakelser till förbannelse som man sålde. Alla skulle ha, hihi. Men jag smakade inte. Eller jo bara choklad huvudet som var på, det får räcka.
Jobbade med sköna PH och Rebecka idag :)
Rebecka kom inramlandes vid elva, fortfarande full. Skrattade hela dagen, hon hade tappat sin mobil igår, eller blivit bestulen det kom hon inte ihåg. Haha! Kan tänka mig hur hon va.. Hon hade frågat sin kompis: "Fan, vart tappade jag min mobil?" Kompisen med lite arg och bestämd ton:" Rebecka!! Jag vet inte JAG STOG OCH HÅNGLA!" Haha, skönt!

Tänk att vi tjejer skulle druckit lite vin idag, men alla var trötta så det får vänta några dagar!

Istället har jag städat hela lägenheten och lagat köttfärssås och spaghetti. MUMS!

Nu ska jag kolla på sex and the city, har äntligen fått tillbaka min kära box!

Tänker på er!

Så här gör du din egen lilla bakelse:                                                                                   

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda samman mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Gädda i ugn, 250°, ca 5 minuter.

Stjälp upp kakan på galler och dra bort bakplåtspapperet. Om det inte lossnar, pensla med lite kallt vatten. Ta med runt mått ut 24 bottnar.

Kräm: Blanda grädde, äggulor, socker och maizena i en tjockbottnad kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den blir tjock. Rör ut gelatinpulvret i lite varmt vatten och blanda ner. Låt krämen svalna.

Lägg ihop bakelserna två och två med vinbärsgelé och gräddkräm emellan.

Arbeta mandelmassan smidig. Kavla ut den till en rektangulär kaka. Sporra ut breda remsor och lägg runt bakelserna.

Vispa grädden till hårt skum och blanda ner i krämen, smaksätt med vanillinsocker. Spritsa eller lägg vispad grädde ovanpå bakelserna. Garnera till sist med chokladfigurer utskurna i smält blockchoklad. 

                                                                          


                                                                        


Over and out/ Dsdikf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0